דף הבית
מי אנחנו
חדשות
הקדמות חשובות
ללמוד מרבי נחמן
שעורים לשמיעה
ספרים
ספר אורחים
גמח פרסום
שאלות ותשובות
יצירת קשר
שערי ציון

הנה משל בנושא צדקה: ישנם כמה מיני צדקה, אפשר לתת צדקה לאדם, וכשהכסף נגמר אזי הוא נאלץ שוב לחזר על הפתחים. ואפשר גם ללמדו מקצוע כדי שיוכל להתפרנס באופן עצמאי, ומובן מאליו מה עדיף.   

 

והנמשל: אפשר לתת חיזוק לאדם, אך חיזוק כזה יישחק עם הזמן, והאדם ישקע שוב לתוך המבוכות והעצבות, ואזי נצטרך לתת לו חיזוק שוב.

עדיף ללמד אותו למצוא את החיזוק בעצמו באופן פרטי, אישי ומדויק ביותר, כי כל אחד יודע בדיוק מה עובר עליו "לב יודע מרת נפשו".  עדיף ללמד אדם כיצד להתחזק בעצמו על ידי הלימוד בעיון בספרי רבי נחמן, מאשר להשאיר אותו נזקק לחיזוקים הבאים מבחוץ.

רבי נחמן העריך מאוד את הפשיטות ואת העניין למעשה , לתת לכל אחד ואחד כלים מתאימים כדי שכל אחד ואחד יוכל להבין ולעשות מה שצריך , יותר מאשר שהוא ז"ל העריך השגות עליונות שלא כל כך מובנות לכולם:

 

וכך כתב רבינו ז"ל:

 " כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁבְּוַדַּאי הַהַשָּׂגוֹת שֶׁלּוֹ שֶׁאֵינוֹ מְגַלֶּה הֵם גְּבוֹהִים אֲלָפִים וְרִבְבוֹת פְּעָמִים בְּלִי שִׁעוּר, כְּנֶגֶד מַה שֶּׁהוּא מְגַלֶּה בִּפְנֵי הָעוֹלָם, כַּמְבאָר מִזֶּה בְּמָקוֹם אַחֵר כַּמָּה פְּעָמִים, אֲבָל אַף-עַל- פִּי-כֵן זֶה אֵינוֹ חָשׁוּב וְיָקָר בְּעֵינָיו כָּל- כָּךְ, מֵאַחַר שֶׁאֵינוֹ מְזַכֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל כָּל-כָּךְ בָּזֶה וְהָעִקָּר הוּא אֶצְלוֹ, כְּשֶׁהָעוֹלָם זוֹכִין לִשְׁמעַ מִמֶּנּוּ אֵיזֶה דִּבּוּר  "

ליקוטי מוהר"ן תנינא קב'

 

וזה עיקר עסקנו בבית המדרש "שערי ציון"

כדי שעל ידי הלימוד בספרי רבי נחמן מברסלב והבנת דעתו ועצותיו כפי שציוה, נזכה כל אחד ואחד למה שצריך לזכות ולתקן בזה העולם.

כי אוהב ה' שערי ציון , כי הם שערים המצויינים בהולכה, הם שערים שהכינו לנו צדיקי האמת יחידי הדורות כדי שעל ידם יוליכו כל אחד ואחד לקיים את התורה כי לא המדרש עיקר.  וכמו שכתב רבי נתן בספרו הגדול ליקוטי הלכות בחלק אורח חיים בהלכות סעודה ה"ה אות לד' , ומי שירצה להעמיק יעיין שם.

והדרך המעשית:  לזכות ולהשתנות לטובה הוא על ידי שנגיע ונגלה את הדרכים והעצות הנפלאות שגילה המורה הגדול לדור שלנו, רבי נחמן מברסלב, אם נלך בדרכו הסלולה בספריו הקדושים ונבין את פירושם הפשוט, הפרוש הפרטי הנוגע אלינו, כל אחד מאיתנו לפי מעלתו, ונתפלל להשם יתברך לזכות לקיים את מה שלמדנו כראוי.

רבי נחמן הודיע שזה אפשרי, על ידי שכל אחד ואחד לפי מצבו וערכו, על ידי שיקבע שני שיעורים ללימוד רציני ובהתמדה  בספר ליקוטי מוהר"ן תוך שימת לב ללימוד התורה ואמירת התפילה לזכות לקיים את כל מה שאמור שם בתורה שלמד.

 

והנה דבריו בעניין קביעת השיעורים :

" אמר שטוב לקבוע לעצמו שני שיעורים ללמוד בספריו הקדושים: שיעור אחד פשוט לומר במהירות הרבה מאוד כדי שיהיה שגור על פה, ושיעור אחד ללמוד בעיון גדול כי יש עמקות גדול ונפלא בספריו הקדושים והנוראים עד אין סוף ואין תכלית "

חיי מוהר"ן , מעלת תורתו

 

ללכת עם התורות

אם יתמיד הלומד כך, בלימוד בתורה והעיסוק בתפילה לזכות לקיימה, הנושא הנלמד יהפוך לחשוב מאוד, מודגש ובולט בתודעתו, הנושאים האמורים בתורה מלווים אותו בכל הנהגותיו היום יומיות בעסקי החולין שלו ובתחומי הקדושה שלו.

מי ששם לב לכך יראה כי חייו והאירועים היום יומים שעוברים עליו מתפרשים על פי המושגים האמורים בתורה. 

במשך כל תקופת הלימוד, התורה הנלמדת עולה במחשבתו ובעצם מלווה אותו בכל עניניו, זה נקרא בלשון רבי נחמן "ללכת עם התורות".

 

וכן אמר רבינו ז"ל בעניין ההליכה עם התורות שלו וההכרח להתפלל כדי לזכות לקיימם :

" דִּבֵּר עִמָּנוּ כַּמָּה פְּעָמִים שֶׁרְצוֹנוֹ חָזָק מְאד שֶׁנֵּלֵךְ עִם הַתּוֹרוֹת שֶׁגִּלָּה דְּהַיְנוּ לֵילֵךְ תְּחִלָּה אֵיזֶה זְמַן עִם תּוֹרָה פְּלוֹנִית בְּעֵרֶךְ ב' אוֹ ג' חֳדָשִׁים, דְּהַיְנוּ שֶׁיִּהְיוּ כָּל עֲבוֹדָתוֹ וְהיִלּוּכוֹ בְּיִרְאַת ה' עַל פִּי הַנֶּאֱמַר בְּאוֹתָהּ הַתּוֹרָה, וְכָל תְּפִלָּתוֹ וְשִׂיחָתוֹ יִהְיֶה לִזְכּוֹת לְהַגִּיעַ לְמַה שֶּׁנֶּאֱמַר בְּאוֹתָהּ הַתּוֹרָה, וְכֵן יִתְנַהֵג אֵיזֶה זְמַן וְאַחַר כָּךְ יֵלֵךְ אֵיזֶה זְמַן עִם תּוֹרָה אַחֶרֶת, וְכֵן אַחַר כָּךְ, עַד שֶׁיִּגְמר לֵילֵךְ עִם כָּל הַתּוֹרוֹת וְדִבֵּר כַּמָּה פְּעָמִים מִזֶּה אַשְׁרֵי מִי שֶׁיּאחֵז בָּזֶה"

שיחות הר"ן אות רצ"ז

 

להשתנות לטובה

כבר אמר רבי נחמן מברסלב: מי שיבין וישיג חכמות התורה שפירושו שיקח על עצמו "עול תורה" יבטל מעל עצמו "עול דרך ארץ" דהיינו שעבוד לתאוות ולמידות רעות הם ותולדותיהם.

מה היית מעדיף?  להיות קשור לתאוות ולהיות משועבד אליהם שפירושו להיות משועבד בנפש בגוף ובממון לתאוות ומידות רעות כגון: רדיפת כבוד , כעס וכו' שזה גורם ידוע למריבות ומחלוקות בין אומות בין קבוצות בין אנשים ובין אדם לבין עצמו (חלוקת העצה)   או לזכות לשחרור מהתאוות ומהמידות הרעות ולזכות להיות אדם מרוצה, אדם הגון וכשר יותר.

אם אדם ישנה את התנהלותו בחיים על פי דעת של תורה, שהיא במהותה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, הוא יצליח להימלט ולהשתחרר מכבילת התאוות והמידות רעות שמובילות אותו לשעבוד גשמי בנפש בגוף ובממון ויזכה לחירות אמיתית ולשלום עם עצמו ועם אחרים.

 


”ציטוט מתוך הקדמות חשובות“